Yaş Tashihi Davası Ne Demek

Yaş Tashihi Davası Nedir

Yaş tashihi ne demek? Yaş tashihi, halk arasında yaş düzeltme davası olarak bilinen, kimliğe nüfus memurlarınca yanlış yazılan yaşın ilgili mahkemede dava açarak düzeltilmesini ifade etmektedir. Yaş tashihi, kimlik yaşının küçültülmesi ve büyültülmesi şeklinde olmaktadır. Mahkemeye yaş tashihi talebi ile müracaat edilmeden önce dikkat edilmesi gereken birkaç şart bulunmaktadır. Bu şartların yokluğunda ise talep, mahkeme tarafından reddedilecektir. Bu sebepledir ki alanında uzman bir avukattan hukuki destek almanız, maddi ve manevi zararlarınızın önüne geçecektir.

Kimlik Yaşı Nasıl Büyültülür?

Kimlik yaşı, biyolojik yaştan bağımsız olarak bireylerin nüfus kayıtlarında bulunan yaşını ifade etmektedir. Bu sebeple de değiştirilmesi, mahkemenin inisiyatifine bağlıdır. Burada mahkemenin aradığı en önemli husus, yaşı değiştirilecek kişinin bu hukuki yararının olup olmadığıdır. Eğer yaş tashihi talebinde bulunan kişinin, burada bir yararı söz konusu ise yaşı talebi doğrultusunda büyültülecektir. Mahkemenin ise araştıracağı birtakım hususlar vardır. Bunlar; doğduğu yerin ev ya da resmi bir kurum olup olmadığı, kardeşinin olup olmadığı, eğer kardeşi varsa yaşlarının ne olduğu vb. hususlar araştıracaktır. Mahkemenin davanın kabulünden sonra yapacağı işbu araştırmalar neticesinde, gereken koşullar sağlanıyorsa kişinin yaşının büyültülmesine karar verecektir.

Kimlik Yaşı Nasıl Küçültülür?

Kimlik yaşı nasıl küçültülür? Kişilerin kimlik yaşlarının küçültülmesi, yukarıda açıldığımız usulde gerçekleşmektedir. Haklı neden faktörü en önemli şart olmakla beraber mahkeme, yaş büyültme davasında olduğu gibi birtakım hususları araştıracak ve ona göre kararını verecektir. Özetle bu şartlar; anne ile talep eden kişi arasındaki yaş farkı, dış görünüşü vb. Eğer mahkeme bu şartların gerçekleştiğini tespit ederse, talep edenin yaşının küçültülmesine karar verecektir.

Yaş Tashihi Nedir

Yaş tashihi nedir? Sorusunun cevabını yukarıda da açıkladığımız üzere yaş düzeltme davasıdır. Ancak yaş düzeltme davası tıpkı isim değiştirme davası gibi görülmekte ve kolay bir süreç olarak algılanmaktadır. Bu yanılgı neticesinde ise dava şartları olmaksızın dava açılmakta ve maddi zararlar doğmaktadır. Yaş küçültme davasının şartları kişilere göre değişiklik göstermektedir. Belirli bir sınırı bulunmamaktadır. Fakat en önemli şart davayı açacak olan kişinin, talebinde bir hukuki yararın bulunup bulunmadığıdır. Eğer hukuki yarar bulunuyorsa dava mahkeme tarafından reddedilmeyecektir. Diğer dava şartları ise şu şekildedir;

Yaş Tashihi ile Elde Edilecek Bir Hakkın Var Olması

Yaş tashihi davası için en önemli şart, talepte bulunan kişinin hukuki yararının olmasıdır. Kişinin haklı nedeninin varlığı; mahrum kalınan bir hakkının olması, bu mahrum kalınan haktan dolayı maddi ve manevi birtakım zararların meydana gelmesi gibi birtakım hususların ortaya çıkması ile de sabit olmalıdır. Bu halde haklı nedenin varlığı mahkeme tarafından kabul edilecektir. Yaş tashihi davası dilekçesinde, kişinin haklı sebepleri açık bir şekilde belirtilmelidir. Bu sayede mahkeme davayı kabul edecektir. Aksi halde haklı bir sebebin olmadığı kabul edilecek ve dava reddedilecektir.

Bir Doğum Evinde veya Hastanede Doğmamış Olmak

Yaş tashihi davasını açacak kişi, eğer hastane ya da bir doğumevinde dünyaya gelmiş ise davayı açamayacaktır. Bunun hukuki gerekçesi ise resmi yaşının biyolojik yaşı ile aynı olmasıdır. Neticede resmi bir kurumda dünyaya gelen kişinin doğum tarihi gerçekle uyuşmaktadır. Eğer kişinin doğum belgesi üzerinde bir değişiklik yapılmış ise burada gidilecek yol resmi evrakta sahtecilik ya da sair suçlara ilişkin olacaktır. Eğer kişi, doğum belgesinin gerçeğe aykırı olarak düzenlendiği ispatlar ise yaş düzeltme davasının kabulüne karar verilecektir.

İddia Olunan Yaşta Bir Kardeşin Olmaması

Burada kast edilen husus ikiz kardeşinin olması değildir. İki farklı doğum ile dünyaya gelen kardeşlerin aynı yaşta olmasıdır. Normal şartlarda iki doğum arasında en az 180 günlük bir süre bulunmalıdır. Aksi halde bu durum yaş tashihi davasının (yaş düzeltme davasının) konusu olacaktır. Eğer kardeşlerin doğumları arasında 180 günlük süreden daha fazla gün var ise dava mahkeme tarafından reddedilecektir.

Dış Görünüş İddia Olunan Yaşa Uygun Olmalıdır

Dava açan kişinin dış görünüşü, yaş düzeltme davasında ileri sürülen yaşa uygun olmalıdır. Mahkemenin dava çerçevesinde inceleyeceği hususlardan birisi de, dilekçede belirtilen yaş ile talep eden kişinin fiziki görünüşünün mukayesesidir. Eğer bu iki unsur, çok fahiş bir şekilde alakasız ise mahkeme davayı reddedecektir. Eğer bariz bir farklılık yok ise mahkeme, talep edeni kemik yaşı tespitinin yapılması için adli tıp kurumuna gönderecektir.

Yaş Tashihi Davasında Görevli ve Yetkili Mahkeme?

Yaş tashihi davası nedir sorusundan sonra, bu dava nerede açılır sorusu gündeme gelmektedir. Yaş tashihi davasında görevli ve yetkili mahkeme olarak, talep eden kişinin yerleşim yerinde bulunan asliye hukuk mahkemeleri belirlenmiştir. Eğer dava, talep edenin yerleşim yerinden başka bir yerde ya da asliye hukuk mahkemesi haricinde bir mahkemede açılırsa, davanın esasına ilişkin inceleme yapılmadan usulen reddedilecektir. Yaş tashihine ilişkin davalarda, ilk derece mahkemenin kararını yüksek yargıya taşımak mümkündür. Diğer bir anlatımla davacı dilerse mahkeme kararını istinafa götürebileceklerdir

Yaş Tashihi Davasında Taraflar Kimlerdir?

Yaş düzeltme davasında davacı, yaşının düzeltilmesini isteyen kişidir. Davalı ise nüfus müdürlüğüdür. Biyolojik yaş kavramı yalnızca gerçek kişilere özgü bir kavram olduğundan, tüzel kişilerin bu davada davacı olma gibi bir durumu söz konusu değildir.

Yaş Tashihi Davalarında Sunulabilecek Deliller Nelerdir?

Yaş tashihi davasında özel olarak düzenlenen bir delil bulunmamakla beraber davacı, her türlü delili lehine kullanabilecektir. Burada davanın aydınlatılması ödevi mahkemeye verilmiştir. Bunun anlamı ise; davacı tarafından sunulan deliller çerçevesinde bir karar verilmeyecek, hakim davacının sunduğu delillerle bağlı kalmayacaktır. Örnek verecek olursak mahkeme; davacının kemik yaşının hesaplanması bakımından Adli Tıp Kurumundan rapor isteyebilecek, dosyayı bilirkişiye tevdi edebilecek, hastaneden rapor alınmasını talep edebilecek ve daha birçok hususta delil toplayabilecektir. Bilimsel verilerin yanında tanık beyanları da önemli bir yer tutmaktadır. Doğuma tanıklık eden ya da haberdar olan kişilerin bu hususta verecekleri beyanlar mahkeme nezdinde önem arz etmektedir.

Yaş Tashihi Davası Ne Kadar Sürede Sonuçlanır?

Yaş tashihi davası ne kadar sürede sonuçlanır sorusu; mahkemenin yoğunluğuna, mahkemece yapılacak incelemeler ve araştırmalara, bilirkişi incelemesine ve sair sebeplere bağlı olarak farklılık arz edebilmektedir. Fakat yaş tespit davasında yargılama süresi çok uzun değildir. Yaş düzeltme davası ortalama olarak 2 ile 4 aylık bir süreç içerisinde sonuçlanmaktadır. Fakat tekrar belirtelim ki bu süre somut olaya göre değişkenlik göstermektedir. Yaş düzeltme davasında daha hızlı sonuç almak ve yaşamanız muhtemel hak kayıplarının önüne geçmek için alanında uzman bir avukattan destek almanız gerekmektedir. Kişisel olarak takip edeceğiniz işbu davada hak kayıpları ile karşı karşıya kalabilirsiniz.

Yaş Tashihi Davası Dilekçe Örneği

Yaş Tahsisi Davası Dilekçe Örneğini İndirmek İçin Tıklayın

Yaş tashihi davası dilekçe örneğinde, ilgili boş bırakılan kısımları doldurarak kendinize uyarlayabilirsiniz. Ancak bu yalnızca genel bir dilekçe örneği olup, somut olaya göre farklılık gösterecektir. Bu nedenle açıklamalarınızı kendinizce doldurmanız gerekmektedir. Yinelemek gerekir ki yargılama süresinde ve bitiminde hak kaybı yaşamamanız için alanında uzman bir avukattan destek almanız gerekmektedir.

… Nöbetçi Asliye Hukuk Mahkemesine

DAVACI: İsim – Soy isim, TC Kimlik Numarası, Adres

VEKİLİ: (Varsa Avukat İsmi Soy ismi)

DAVALI: ………. Nüfus Müdürlüğü ( Nüfus Kaydını Yapan Nüfus Müdürlüğü)

KONU: Müvekkilin yaşının olduğundan daha büyük/küçük yazılması nedeni ile yaş tashihi talebimizden ibarettir.

AÇIKLAMALAR:

Müvekkil X, 23.12.1998 yılında … şehrine bağlı … kazasında dünyaya gelmiştir. Müvekkilin doğduğu yer bir köy evi olup, herhangi bir sağlık kuruluşu veya bu hususta hizmet veren kurumda doğmuş olması söz konusu değildir. Müvekkilin köy evinde dünyaya gelmiş olması nedeni ile doğumuna ilişkin olarak bir doğum belgesi ya da sair resmi evrak bulunmamaktadır. Aynı zamanda müvekkilin ailesi; gerek yaşadığı bölgedeki ulaşımın o dönemce zor olması, gerekse mevsimsel olarak yoğun kar yağışından kaynaklı yolların kapalı olması sebebiyle doğumu nüfus müdürlüğüne bildirmemiş/geç bildirmiştir. Müvekkil uzun bir süre ölen amcasının nüfus cüzdanı hayatını sürdürmüş ancak ….. tarihli polis çevirmesinde bu durum ortaya çıkmıştır.

Müvekkilin gerçek yaşı, doğum anına tanıklık eden kişilerce haricen yapılan araştırma neticesinde 25 olarak hesaplanmıştır. Aynı zamanda mahkemeniz tarafından yapılacak araştırma neticesinde de iddia ettiğimiz müvekkilin gerçek yaşı ortaya çıkacaktır. Müvekkilin hukuki haklarından yararlanması ve vatandaşlık ödevlerini yerine getirmesi bakımından işbu davayı açma zorunluluğumuz gündeme gelmiştir.

HUKUKİ DELİLLER: Nüfus Kayıtları, Hastaneden Alınacak İlgili Raporlar, Kemik Yaşının Hesaplanması Bakımından Gerekli ATK Raporları, Tanık ve Tüm Yasal Deliller.

HUKUKİ NEDENLER: Türk Medeni Kanunu ve Diğer Yasal Mevzuat

SONUÇ VE İSTEM: Yukarıda tarafımızca açıklanan sebeplerle, müvekkilin uğradığı ve uğramaya devam ettiği hak kaybını engellemek adına gerçek doğum tarihi olan 23.12.1998 olarak düzenlenmesine, tüm yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalı tarafa yükletilmesine karar verilmesini mahkemenizden talep ederiz.01.01.2022

Davacı Vekili

Yaş Tashihi Davası Hakkında Sık Sorulan Sorular

Yaş tashihi konusunun anlaması adına aşağıda ziyaretçilerimizden gelen soruları derledik ve cevaplandırdık.

Yaş Düzeltme Belgesi Nereden Alınır?

Yaş düzeltme belgesi için kişi, ikamet ettiği yerdeki Asliye Hukuk Mahkemesine başvurmalıdır. Gerekli şartları sağladığı takdirde yaşı, mahkeme tarafından düzeltilecektir.

Mahkeme Kararı ile Yaş Küçültme Nasıl Yapılır?

Mahkeme kararı ile yaş küçültmek için kişi, ikamet ettiği yerdeki Asliye Hukuk Mahkemesine başvurmalıdır. İşbu başvuruyu inceleyen mahkeme, hukuki yararı ve diğer şartların varlığını tespit ettikten sonra kişinin yaşının küçültülmesi yönünde hüküm kuracaktır. Eğer davacı şartları karşılamıyorsa dava reddedilecektir.

Yaş Düzeltme Davası Ne Kadar Sürer?

Yaş düzeltme davası ortalama 2-4 ay arasında sürer. Ancak ortalama dava süresini azaltan ve uzatan birtakım faktörler vardır. Bunlar; mahkemenin iş yoğunluğu, ATK raporunun hazırlanma süresi, bilirkişi raporunun düzenlenme süresi vb. Ancak alanında uzman bir avukat yardımı ile bu süreler daha da kısalabilmektedir.